Vi är runt 50 medarbetare som jobbar på land. Dessutom är ganska många som arbetar för oss till sjöss. 

Maria Arnholm Business Controller, SOL North Europe Service

Varför valde du att börja arbeta på SOL?

Jag kom in som praktikant 2009 och började arbeta med SNES som då var en ny avdelning inom SOL. Jag gjorde förmodligen ett bra intryck och fick snabbt ett erbjudande om en ny tjänst. 
 

Hur länge har du varit på SOL? 

Under praktiken kom jag in på vår operationsavdelning som då var i en uppstartsfas. Jag fortsatte på samma avdelning under några år, men var tillbaka på Chalmers för att läsa färdigt och ta min kandidatexamen och senare min master inom sjöfart och logistik. Sedan i höstas sitter jag som Business Controller på samma avdelning som jag arbetade på tidigare, men med en ny tjänst.
 

Vad gör du på jobbet? Hur ser en dag ut på jobbet för dig? 

Jag är en länk mellan ekonomi och operation (som har hand om lastplanering, bokning, fartygsplanering, kontakten med hamnarna och transportkedjan mellan olika hamnar). Mitt arbetet handlar mycket om analyser och uppföljning. Jag ska ha koll på vad som har hänt, vad som kan påverka resultatet och lite andra parametrar. När vi närmar oss bokslut är det min uppgift att analysera resultatet.
 

Vad gillar du mest med ditt jobb? 

Utifrån den roll jag har nu så är det helheten som jag uppskattar mest. Jag får chansen att arbeta analytiskt och planera långsiktigt med mina arbetsuppgifter. Men jag får också vara delaktig i andra delar inom bolaget. Dessutom är det en trivsam arbetsplats, jag gillar verkligen mina arbetskamrater.
 

Vanliga utmaningar? 

Kortfattat: Här finns inga standardmallar. Ingen dag är den andra lik. Jag måste kommunicera med en rad olika intressenter och de ser ofta saker ur olika perspektiv. Min uppgift är också att översätta det som sker operativt till ekonomiavdelningen.
 

Vilket råd skulle du ge en potentiell medarbetare? 

Om man ska arbeta hos oss måste man vara beredd att samarbeta, vi arbetar hela tiden i grupp. Likaså att man är van att kommunicera, både med arbetskamrater och våra kunder.
 

Karl Minkkinen Operations, SOL North Europe Service

Varför valde du att börja arbeta på SOL? 

Efter sexton år till sjöss ville jag i land, framförallt för barnens skull, och mer eller mindre av en slump hamnade jag på SOL. 
 

Hur länge har du varit på SOL?

När jag började i oktober 2015 var jag sjökapten, jag utbildade mig på Chalmers under de åren jag var till sjöss. Nu arbetar  jag som lastplanerare.
 

Vad gör du på jobbet? Hur ser en dag ut på jobbet för dig? 

Mitt jobb är att se till att båtarna går optimalt lastade, att utrustningen positioneras rätt och en massa andra saker som hör till fartygsdriften.
 

Vad gillar du mest med ditt jobb? 

Det är ett väldigt varierat arbete, alla dagar är olika. Självklart återkommer vissa saker, men det händer alltid något som man måste lösa direkt, det är snabba förändringar och mycket ad hoc-lösningar.
 

Vanliga utmaningar? 

Den stora utmaningen är att försöka optimera alla laster. Diverse förseningar kan ställa till det, men man kommer alltid på någon form av lösning. Det är oförutsägbart. Och utmanande.
 

Vilket råd skulle du ge en potentiell medarbetare? 

Det finns en uttalad entreprenörsanda som man måste gilla. Det är mycket nytt och många utmaningar hela tiden som man måste uppskatta och tycka om. 
 

Gustav Paijkull Finance

Varför valde du att börja arbeta på SOL? 

Jag pluggade först i England, men jag ville hålla på med transport och logistik, så jag reste hem och tog en master inom transport och logistik på Chalmers och Handels. När jag gjorde mitt examensarbete började jag jobba på SOL. Jag hade sommarjobbat på ett annat rederi och fick chansen att börja provjobba. När skolan var avklarad fick jag en fastanställning. Sjöfarten lockade. Att företaget har en lång och spännande historia var ju också ett stort plus.
 

Hur länge har du varit på SOL? 

Jag började i receptionen för 12 år sedan. Där blev jag kvar en vecka. Sedan dess har jag jobbat på olika avdelningar. Först med Containerverksamheten mellan Sverige och Sydafrika och senare på ekonomiavdelningen.
 

Vad gör du på jobbet? 

Jag börjar dagen med att läsa mina mail, eftersom jag har hand om våra olika system måste jag ha koll på att allt fungerar som det ska. Jag kollar också om min största kund behöver hjälp. Sen rullar dagen på, med avstämningar och lite olika rapporter som gör kunderna glada och nöjda.
 

Vad gillar du mest med ditt jobb? 

Det är ett väldigt omväxlande arbete tillsammans med väldigt trevliga kolleger. Jag har många uppgifter och det händer saker hela tiden. Dessutom behöver man inte vara tyst, det är högt i tak, prestigelöst och dörrarna står alltid öppna. 
 

Vanliga utmaningar? 

Eftersom jag ansvarar för implementeringen av ett nytt affärskonteringssystem händer det att det dyker upp buggar och att olika system inte pratar med varandra. Det händer också att våra kunder vill få in en rapport med kort varsel.
 

Vilket råd skulle du ge en potentiell medarbetare? 

Var beredd på att du ska jobba i grupp, i ett öppet landskap. Du behöver också ha en god förmåga att anpassa sig. Då kommer du att ha roligt på arbetet. 
 

Fyll i formuläret

Kontakta oss